Orthopedagogie 4 (B-UCLL-QE1444)
Doelstellingen
Dit opleidingsonderdeel behoort tot de leerlijn van inspirerende professional.
In dit OPO zal de student aan volgende doelen werken:
- Binnen de context van een team en in samenspraak met de cliënt en zijn context maakt de PBA Orthopedagogie op autonome wijze een inschatting van de krachten en uitdagingen van de cliênt.
- De PBA orthopedagogie analyseert de (hulp)vraag en stuurt actief het proces van handelingsplanning. Op basis van zijn (ortho)(ped)agogische kennis formuleert hij haalbare doelen en geschikte methodes in overleg met de belanghebbenden.
- Op vraaggerichte en krachtgerichte manier ondersteunt, begeleidt, organiseert en coördineert de PBA Orthopedagogie wonen, werken, leren en vrije tijd in de dagdagelijkse context. Hij doet dit op een methodische en duurzame wijze, met oog voor creativiteit en innovatie. Hij neemt bewust initiatieven om de ontwikkelingskansen en kwaliteit van leven/bestaan te garanderen.
Specifieke leerdoelen voor dit OPO
- Je verklaart gedrag vanuit het bio-psycho-sociaal model en koppelt daaraan je orthopedagogisch handelen.
- Je handelt methodisch op maat van de cliënt en zijn context op vlak van wonen/werken/leren en vrije tijd. Je gebruikt hiervoor muzisch-(agogische) methodieken.
- Je zet een muzisch-agogische activiteit in om een adequaat antwoord te bieden op een ondersteuningsbehoefte bij een cliënt(systeem). Je gebruikt hierbij een gepaste begeleidingsstijl.
- Je neemt bewust initiatieven om de ontwikkelingskansen en kwaliteit van leven/bestaan te garanderen rekening houdend met wat haalbaar en realistisch is.
Begintermen
In dit OPO worden volgende begintermen verwacht:
- Er wordt verder gebouwd op de voorkennis, opgedaan in de eerdere semesters van de opleiding.
- Drie weken na de start van dit opleidingsonderdeel mag je niet meer inschrijven voor dit OPO.
Identieke opleidingsonderdelen
Dit opleidingsonderdeel is identiek aan de volgende opleidingsonderdelen:
QE1417 : Orthopedagogie (sem 1)
QE1418 : Orthopedagogie (sem 2)
Plaats in het onderwijsaanbod
Onderwijsleeractiviteiten
6 sp. Orthopedagogie 4 (B-UCLL-QN1444)
Inhoud
Je leert om - vanuit verschillende perspectieven - naar het gedrag van een cliënt(systeem) te kijken. Daarom leggen we je eerst uit wat het biopsychosociaal model inhoudt. Vervolgens sta je stil bij het biologische perspectief, vermits dit in geen enkel ander OPO aan bod komt. In het huidige werkveld neemt dit perspectief – onder invloed van steeds meer wetenschappelijke evidentie - een steeds belangrijkere plaats in.
Tegelijkertijd word je ingeleid in een andere taal : de muzische taal. Je leert wat deze taal kan inhouden en hoe je deze taal kan inzetten om - op maat van de cliënt(systeem) en op een methodische wijze – zijn/haar/hun ontwikkelingskansen te verbeteren en de kwaliteit van leven te behouden/verbeteren. Je leert hierbij hoe je zelfstandig een muzisch-agogisch stappenplan kan opstellen.
Specifieke info is te raadplegen via Toledo
Studiemateriaal
- Behrend, D., & Jellema, M. (2015). Muzisch agogische methodiek : Muzisch interveniëren in het sociaal werk. Bussum : Coutinho.
- Van Doorselaere, A. (2024). Gedragsbiologie. (Niet-uitgegeven cursus). Hasselt : UCLL.
- Aanvullende materiaal op Toledo
Specifieke info is te raadplegen via Toledo
Toelichting onderwijstaal
Een goede beheersing van de Nederlandse taal is een vereiste.
Het jargon/taaleigen karakter van het vak, vraagt voldoende inzet.
Er wordt zeer uitdrukkelijk verwacht van de studenten dat ze alle gebruikte woorden en uitdrukkingen uit de syllabus verstaan.
Toelichting werkvorm
Tijdens dit OPO worden diverse werkvormen (hoorcollege/practicum) gehanteerd, afhankelijk van het/de specifieke leerdoel(en) van het behandelde thema.
Toelichting : Het OPO bestaat uit 80 % colleges, 20 % practica.
In dit OPO worden de belangrijkste theoretische kaders in een hoorcollege aangebracht. De toepassing van sommige theoretische inhouden gebeurt tijdens practica.
Evaluatieactiviteiten
Orthopedagogie 4 (B-UCLL-Q04639)
Toelichting
Examenmoment | Beoordelingsschaal |
---|---|
TOTAAL | 1-20/20 puntenschaal |
- Tijdens de examenperiode leg je een schriftelijk examen af, waarin je aantoont dat je kan denken vanuit het biopsychosociaal model, m.n. vanuit het biologisch perspectief. Dit schriftelijk examen bestaat uit een mix van meerkeuzevragen, gesloten vragen en open vragen.
- Je levert tevens (volgens de richtlijnen van het examenrooster) een werkstuk in, waarin je aantoont dat je – op een kwalitatieve wijze – in staat bent om individueel een muzisch-agogisch stappenplan te maken. Je vertrekt hierbij van het biopsychosociaal model.
De docent kan van een andere examenvorm gebruik maken bij een inhaalexamen.
Concrete informatie over de organisatie en evaluatie van het OPO vind je op Toledo.
Het eindresultaat is een gewogen cijfer, waarbij de verschillende evaluatieonderdelen, op volgende manier worden verrekend : schriftelijke toets (50 %) en werkstuk (50 %)
Opgelet: Niet-slagen voor één van de onderdelen met een niet-tolereerbaar cijfer resulteert in een niet-tolereerbaar totaalcijfer gelijk aan het laagste cijfer.
De student kan slechts een eindresultaat behalen voor het opleidingsonderdeel indien hij een beoordeling heeft behaald op alle evaluatieonderdelen van het opleidingsonderdeel. Indien 1 van de onderdelen niet wordt afgelegd, krijgt de student een NA.
Toelichting bij herkansen
2e examenkans is mogelijk.
De docent kan van een andere examenvorm gebruik maken bij de 2e examenkans.
Concrete informatie over de organisatie en evaluatie van de 2e examenkans voor dit OPO vind je op Toledo.