LO Vakinhoud 1.2: Theorie: functionele anatomie (B-UCLL-QC07FO)

3 studiepuntenNederlandsTweede semesterTweede semester
Dhuyvetter Astrid (coördinator) |  Dhuyvetter Astrid |  N.
POC PBA Secundair onderwijs (Limburg)

De leraar als inhoudelijk- en vakdidactisch expert
De student beheerst de vakgebonden inhouden en vaardigheden (DLR 3)

  • De student kan bewegingen benoemen met de correcte anatomische terminologie.
  • De student heeft kennis van en inzicht in de bouw en functie van het passieve bewegingsapparaat (beenderen en gewrichten)van de mens.
  • De student heeft kennis van en inzicht in de bouw en functie van het actieve bewegingsapparaat (spieren) van de mens.
  • De student begrijpt de begrippen statische, dynamisch concentrische en dynamisch excentrische spiercontractie.
  • De student kan stretch- en krachtoefeningen (met statische, dynamisch concentrische en dynamisch excentrische spiercontractie) bedenken ifv de te trainen spier(groep).
  • De student kan sportgerelateerde toepassingen analyseren qua spierwerk.

 

   

Eindtermen secundair onderwijs

Dit opleidingsonderdeel is niet tolereerbaar in de onderstaande opleiding(en):

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. LO Vakinhoud 1.2: Theorie: functionele anatomie (B-UCLL-QL00QI)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicumTweede semesterTweede semester
Dhuyvetter Astrid |  N.
POC PBA Secundair onderwijs (Limburg)

Volgende inhouden komen aan bod:

  • anatomische terminologie
  • beender- en gewrichtenleer (algemene beender- en gewrichtenleer; specifieke studie van de beenderen en gewrichten)
  • algemene spierleer (bouw van een skeletspier - sliding filament theorie - bezenuwing van een skeletspiervezel - de spiercontractie - soorten spiervezels)
  • specifieke spierleer (algemene begrippen in verband met specifieke spierleer en spierwerk - specifieke studie van de spieren van de romp, het bovenste lidmaat en het onderste lidmaat)
  • stretching, statische spiercontractie, dynamisch concentrische en dynamisch excentrische spiercontractie
  • sportgerelateerde toepassingen (analyse van eenvoudige bewegingen op spierwerk, stretchoefeningen, krachtoefeningen)

 

  • Cursus functionele anatomie, Astrid Dhuyvetter, UCLL, 2018  
  • Digitaal programma: Multifit e-learning 'Muscle & Motion'
  • Bijkomend studiemateriaal dat beschikbaar wordt gesteld op toledo.
  • Notities die in de les werden genomen bij sportgerelateerde toepassingen.

Werkvorm: on campus en online

  • hoorcolleges en digitale live lessen
  • interactieve werkvormen 
  • ingesproken presentaties
  • kennis activerend studiemateriaal
  • opdracht
  • coaching

 

Evaluatieactiviteiten

LO Vakinhoud 1.1: Theorie: functionele anatomie (B-UCLL-Q01132)

Type : Partiële of permanente evaluatie met examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Open vragen, Gesloten vragen
Leermateriaal : Geen

ExamenmomentBeoordelingsschaal
TOTAAL1-20/20 puntenschaal

Schriftelijke kennisgerichte toets.

Digitale toetsen: Indien de student op elke aangeboden toets minstens 80% behaalt verdient de student 2/20. De student kan blijven herkansen tot een score van 80%.
 

Idem 1ste zittijd.