Muzische vorming: meer dan een vak (B-UCLL-QB1311)

3 studiepuntenNederlandsEerste semesterEerste semester
Meermans An (coördinator) |  Claessens Ron |  Meermans An
POC PBA Lager onderwijs (Limburg)

2.     De leraar basisonderwijs staat in relatie met en neemt verantwoordelijkheid op voor de school en is gericht op participatie, gedeelde zorg en ontwikkeling.

Er wordt binnen de volgende doel(en) gewerkt aan deze competentie:

De student kan:

  • via muzische vorming meerdere leergebieden verrijken,
  • een leerlijn muzische vorming ontwerpen,
  • indien nodig uit diverse muzische methoden een passende keuze maken,
  • een krachtig muzisch klimaat creëren op klas- en schoolniveau,
  • een muzisch product evalueren en een procesgerichte evaluatie hanteren,
  • zorgbreed werken binnen muzische vorming.


 

4.     De leraar basisonderwijs staat in relatie met en neemt verantwoordelijkheid op voor de maatschappij.

Er wordt binnen de volgende doel(en) gewerkt aan deze competentie:

De student:

  • toont een brede interesse voor de muzisch-culturele wereld,
  • is zich bewust van zijn verantwoordelijkheid om leerlingen in contact te brengen met onze muzische wereld,
  • uit het cultureel aanbod bewuste keuzes maken voor zichzelf en zijn lln.

Kennis, vaardigheden en attitudes verworven in het secundair onderwijs.

Onderwijsleeractiviteiten

3 sp. Muzische vorming: meer dan een vak (B-UCLL-QK1321)

3 studiepuntenNederlandsWerkvorm: College-practicumEerste semesterEerste semester
Claessens Ron |  Meermans An
POC PBA Lager onderwijs (Limburg)

  • Studenten leren kritisch kijken naar muzische methodes, leerlijnen en evaluatie vanuit bestaande bronnen en bestaande praktijksituaties.
  • Muzische integratie en evaluatie (op maat van elk kind) inoefenen.
  • Leren ontwerpen van een muzisch klimaat en een muzische leerlijn op niveau van kind, klas en school.

  • Toledo: online leerplatform
  • Crul, K., Zeppelin; Didactiek voor muzische vorming, Pelckmans, 2013.
  • Leerplan

  • Actieve doe-sessies in groep
  • Opdracht naast de contacturen

O.a. buiten de opleiding zelf actie ondernemen om gericht te groeien in de muzische grondhouding die noodzakelijk is voor een muzische leerkracht. Daarnaast dient de student zelf ook nog aan de slag te gaan met de inhouden.

Evaluatieactiviteiten

Muzische vorming: meer dan een vak (B-UCLL-Q03330)

Type : Examen tijdens de examenperiode
Evaluatievorm : Schriftelijk
Vraagvormen : Gesloten vragen, Open vragen
Leermateriaal : Geen

Schriftelijk examen waarbij de student aantoont dat hij een krachtig muzisch klimaat (in klas én school) kan creëren op maat van elk kind met aandacht voor evaluatie, leerlijn en muzische methodes